CUM FOLOSIM SI INTRETINEM CORECT UN NAVOMODEL?

Intradevar exista foarte multe polemici legate de executarea navomodelului, de piesele folosite in componenta, dar unul dintre cei mai importanti factori ramane cel legat de exploatarea necorespunzatoare a acestuia.

Voi incerca in urmatoarele randuri sa va prezint cateva aspecte de care ar trebui sa tina cont  orice utilizator:

  1. Condensul
  2. Socurile mecanice
  3. Utilizarea navomodelului
  4. Depozitarea navomodelului
  5. Incarcarea si depozitarea acumulatorilor

Condensul

Din cauza schimbarilor bruste de temperatura, in interiorul unui navomodel apare condensul, unul dintre principalii factori responsabili pentru defectarea acestuia. Condensul depus pe piesele metalice si electronice favorizeaza  coroziunea si inevitabil, in timp, din cauza oxidarii componentelor si a cablajelor vor aparea gripari si intreruperea contactelor.

Pentru preintampinarea unei astfel de situatii,  se recomanda pe cat de mult posibil, cand navomodelul se afla in repaus/depozitare, sa i se inlature capacul de la gura de vizitare.

Socurile mecanice

Navomodelul trebuie protejat de socuri mecanice  voluntare cat si involuntare. Socurile involuntare apar in special in timpul transportului si pot fi evitate printr-o depozitare in siguranta. Deasemenea nu se recomanda punerea bagajelor si a altor obiecte deasupra acestuia. In categoria socurilor voluntare fac referire la actionarea manuala directa a partilor mobile (cuve, carma, etc)

Utilizarea navomodelului

S-ar putea scrie multe randuri la acest capitol dar voi incerca sa simplific acest lucru printr-o enumerare:

  • Se recomanda pornirea radiocomenzii inaintea navomodelului;
  • In cazul in care ploua sau dimineata cand cade roua, radiocomanda trebuie protejata de umezeala;
  • Daca este prima utilizare un sfat ar fi sa manevrati navomodelul pe apa fara monturi in cuve, pentru a va putea familiariza in primul rand cu sensibilitatea acestuia;
  • Trebuie sa va asigurati ca acumulatorul este incarcat inainte de punerea in functiune a navomodelului;
  • In momentul in care aveti monturile in cuve, este indicat sa evitati folosirea reversului in vederea evitarii agatarii firului la elice.

Depozitarea navomodelului

Se recomanda ca depozitarea acestuia sa fie intr-un loc cu o temperatura constanta si cu capacul de vizitare scos. Daca depozitarea se face intr-o magazie ce nu are sursa de caldura, daca se doreste pornirea/testarea navomodelului in anotimpul rece trebuie tinut cateva ore in camera pentru stabilizarea temperaturii in vederea evitarii aparitiei unui soc termic.

Deasemenea bateriile/acumulatorii trebuie scosi din radiocomanda si navomodel.

Incarcarea si depozitarea acumulatorilor

Depozitarea trebuie facuta intr-o incapere cu un grad scazut de umiditate iar pe perioada anotimpului rece este indicat sa fie pastrati la temperatura camerei. Acumulatorii nu trebuie scurtcircuitati si nu recomand descarcarea acestora intentionata. Incarcarcarea trebuie facuta doar cu incarcatoarele oferite de producatori pentru protejarea acumulatorilor. Permanent trebuie observat nivelul acumulatorilor si acestia nu trebuie descarcati sub limita de siguranta pentru evitarea defectarii acestora. Pentru un acumulator PbAcid de 12V nu as recomanda descarcarea acestora sub 11,3V iar in cazul LiPo nu trebuie scazut sub 3V per celula.

 

Sper sa gasiti folositoare aceste randuri, in special pentru proaspetii posesori de navomodele si in egala masura nu ar strica o mica reimprospatare a cunostintelor pentru utilizatorii  experimentati.

Cu drag,

Stefan Munteanu